Bezpieczne lato! Dbaj o siebie i swoją rodzinę. To ważne.
(zdjęcie z Internetu)
…………………………………………………………………………………………………..
.
……………………………………………………………………………
Przypominamy o ćwiczeniach logopedycznych, umieszczanych na Facebooku oraz przesyłanych drogą mailową lub za pośrednictwem WhatsApp.
……………………………………………………………………………….
Sezonowe alergie
………………………………………………………………………………….
Od 12.03.2020 r. prowadzone jest Wirtualne przedszkole ze zdalnym nauczaniem,
dostępne dla rodziców naszych przedszkolaków, na naszym profilu facebookowym.
…………………………………………………………………………………
„Moje dziecko ciągle przekręca wyrazy… ”
czyli ĆWICZENIA PAMIĘCI SŁUCHOWEJ
Jeśli Twoje dziecko zna nazwy przedmiotów, a pomimo ciągłego poprawiania nadal wymawia je nieprawidłowo, to przyczyną mogą być trudności w pamięci słuchowej.
Zamiast „balony” mówi „labany”?
Myli kolejność wyrazów w powtarzanych wierszykach?
Nie zapamiętuje, co ma przynieść z pokoju?
Ma problem w zapamiętaniu ciągu cyfr?
Proponuję poniższe ćwiczenia w formie zabawy z dzieckiem. Jak w każdym treningu ważne są systematyczne ćwiczenia. Tylko wtedy możemy zauważyć efekty.
P. Paula
- ”Powtórz tak tak, ja!”
Ten typ zadania nie wymaga użycia żadnych pomocy – wystarczy kilka minut i odrobina koncentracji. O czego zacząć? Od dwóch prostych rzeczowników. Wymów dwa słowa, które dziecko po chwili odtworzy, na przykład: AUTO, PAJAC. Jeśli to nie sprawia trudności, zwiększ ilość słów do trzech: SPODNIE, SKARPETY, KOSZULA. Jeśli wybierzesz ubrania jednej kategorii (np. ubrania, zwierzęta, pojazdy), będą one łatwiejsze do zapamiętania, niż obiekty różnych kategorii. To samo ćwiczenie możesz wykonać z samogłoskami: “Powtórz: A, E, Y”, z czasownikami: “Posłuchaj, zapamiętaj i powiedz tak samo: JEDZIE, WOŁA, ŚPI”, albo z przymiotnikami: BIAŁY, ZIELONY, NIEBIESKI”. Albo z sylabami: MA PA LA, WA LA KA BA, itp. - Ułóż tak, jak usłyszałeś
Pokazujemy dziecku wszystkie obrazki. Nazywamy je. Następnie nakrywamy. Mówimy dwa, trzy lub cztery wyrazy. Odkrywamy obrazki. Dziecko wybiera obrazki z rozsypanki, układając je zgodnie z usłyszaną sekwencją, na przykład: MIŚ, AUTO, PIŁKA… Zawsze od lewej, zawsze po kolei. - Proste rymowanki
Dobrym pomysłem jest rozbudzanie zainteresowania rymami, pozwalając dziecku samodzielnie wybierać słowo kończące wierszyk, dopasowując je do rymu, na przykład: LATA OSA KOŁO…. (nosa). Jeśli dziecko już samodzielnie dobierze rym, poproś je o przyłączenie się do recytacji lub samodzielne powtórzenie rymowanki. Wykorzystaj tu książeczki z wierszykami dla dzieci, wybierając proste teksty. (np. gra „Piotruś słuchowy” lub rymowanki z Internetu ) - Zdania do powtarzania
“Ola je zupę.” Czy to zdanie sprawia trudność Twojemu dziecku? Jeśli nie, możesz je rozwinąć charakteryzując zupę (jako: gorącą, smaczną, pomidorową), Olę (głodna, wesoła) lub okoliczności (w domu, w szkole, przy stole). Zdanie “Głodna Ola je ciepłą zupę” będzie trudniejszą wersją, a “Głodna Ola je gorącą zupę ogórkową w małym przedszkolu” będzie wyzwaniem! Cała trudność polega na odpowiednim dobraniu poziomu trudności zdania do powtarzania, który będzie odpowiedni dla Twojego dziecka. - Dzisiaj w zoo widziałem…
Znana starszym pokoleniom zabawa słowna, polegająca za odtworzeniu sekwencji nazw, podczas której dodawany jest kolejny obiekt. Jeśli ćwiczycie w wersji rodzic + dziecko, będzie to zabawa naprzemienna. Jeśli w większym gronie, należy uważnie śledzić i zapamiętywać informacje dodawane przez kolejnych uczestników.
Przykład?Dzisiaj w zoo widziałem małpę, konia, sowę i…. kangura!
Pamiętaj, że zamiast wycieczki do zoo, możecie zabawić się w zakupy (Dzisiaj w sklepie kupiłem…), zamawianie pizzy (Poproszę pizzę z pieczarkami, szynką, papryką i…) lub opowiadanie o lodach (W lodziarni były lody malinowe, cytrynowe, truskawkowe, miętowe i…). Kto zapamięta najdłuższy ciąg wyrazów, ten wygrywa!
………………………………………………………………………………….
Ćwiczenia lewej półkuli mózgu – czyli jak usprawnić mowę mojego dziecka.
Zachęcam do wykorzystania w zabawie propozycji ćwiczeń rozwijających lewą półkulę, odpowiadającą na nadawanie mowy.
Pani Paula 🙂
I ĆWICZENIE
Do ćwiczenia potrzebujemy pionki/kółka/takie same klocki/ elementy w takich samym kształcie w różnych kolorach – proponuję Patyczaki z firmy Granna lub pionki w różnych kolorach z gier planszowych, lub po prostu wycięte kwadraty lub paski z kolorowego bloku technicznego. Dla młodszych dzieci ciekawą alternatywą są zabawki: samochody, misie, klocki.
ZAWSZE UKŁADAMY OD LEWEJ DO PRAWEJ, ZAWSZE PO KOLEI
- I stopień ćwiczenia
Układamy ciąg kolorów: zielony, żółty, czerwony, zielony. Zadaniem dziecka jest ułożenie pod spodem takiego samego ciągu, zawsze od lewej, zawsze po kolei.
Modyfikujemy kolory, modyfikujemy układ i liczę elementów.
- II stopień ćwiczenia
Układamy w ciągu, szeregu: żółty, zielony, żółty, zielony (…. dziecko ma za zadanie dokończyć układanie wg wzoru) „Dokończ”
Jeśli dziecko ma trudności w wykonaniu zadania, stajemy za dzieckiem, jego dłonią przewodnią układamy ciąg, jednocześnie mówiąc kolory. Ważne, by trzymać dłoń na dłoni dziecka, stojąc za nim – dziecko ma nie widzieć dorosłego – czuje się wtedy twórcą działania )
Stopniujemy trudność po osiągnięciu umiejętności przez dziecko: 3 kolory, 4 kolory, itd.
- III stopień ćwiczenia ( dla starszych )
Układamy ciąg kolorów, pozostawiając brakujące miejsce ( potem dwa miejsca, trzy… ). Zadaniem dziecka jest zorientowanie się i uzupełnienie, czego brakuje.
II ĆWICZENIE
Do ćwiczenia potrzebujemy kubeczków plastikowych w 4 kolorach i patyczki w tych samych czterech kolorach.
Na stole ustawiamy dwa kubki, np. po lewej stronie żółty, po prawej stronie czerwony.
Na stole ODWROTNIE kładziemy dziecku patyczki w tych samych kolorach : tzn. żółte patyczki po prawej stronie, czerwone patyczki po lewej stronie.
Zadaniem dziecka jest prawą ręką wziąć patyczek żołty i włożyć go do kubeczka żółtego, który jest po lewej stronie. I na odwrót. Zawsze ma być ruch naprzemienny, uruchamiający półkule do pracy.
III ĆWICZENIE
Rysowanie na dużych kartkach A4, A3 tzw. „leniwej ósemki”. Zawsze od środka, do góry w lewą stronę.
Analogią tego ćwiczenia, jest chodzenie po „leniwej ósemce” narysowanej na dużym arkuszu szarego papieru
IV ĆWICZENIE
Ćwiczenie pamięci wzrokowej.
Pokazujemy dziecku ilustrację. Przygląda się szczegółom, sugerujemy dziecku, żeby zwróciŁo uwagę na kolory, na umiejscowienie np. „Zobacz, miś leży obok krzesła”. Dziecko zamyka oczy, a my kartonikiem białym zakrywamy np. misia. „Czego brakuje?” „Kto tu był?” „Jakiego koloru była piłka?” itp.
Jeśli dziecko ma trudności z nazywaniem przedmiotów – najpierw rozmawiamy z dzieckiem, sprawdzamy, czy zna te wyrazy.
Jeśli dziecko nie mówi w ogóle, ale pokazuje gestem – pytamy „Co tu było?” Dziecko pokazuje piłkę gestem.
Jeśli dziecko nie wskazuje gestem – pytamy „Czy tam był miś?” „Czy piłka była żółta? Nie? To pokaż mi w pokoju, jakiego koloru była piłka”
IV ĆWICZENIE
Wydłużanie koncentracji uwagi
– przygotowujemy ośmiornice z papieru ( połowa koła, oczy, nos) i wiążemy sznurówki jako jej macki. Na każdą sznurówkę nakładamy 1 koralik, guzik z danego zestawu guzików. Dziecko ma za zadanie samodzielnie nawlekać guziki, koraliki – wyciągając z kubełka pomieszanych, nie posortowanych guzików.
V ĆWICZENIE
Ćwiczenie pamięci słuchowej
Przygotowujemy zestaw pionków lub małych zwierzątek lub innych charakterystycznych przedmiotów. Nazywamy je z dzieckiem, by mieć pewność, że wie co to jest i jak się to nazywa. Wyjaśniamy dziecku, że będzie układać po kolei od lewej do prawej, nie inaczej ( np. rysujemy mu wagonik z 4 oknami ) .
I wersja , rozgrzewka – dziecko widzi przedmioty
„Do wagonu wsiada: pies, kot.” – czekamy, az dziecko ułozy. Korygujemy, wyjaśniamy, motywujemy pozytywnie
Mozemy zwiekszać liczbę przedmiotów, jeśli dziecko sobie poradziło z dwoma.
II wersja – zakrywamy przedmioty, gdy je wymieniamy – teraz ćwiczona jest pamięć słuchowa właściwa.
Wszystkie ćwiczenia staramy się przełożyć na zabawę. Używamy zabawek dzieci, ulubionych maskotek, korzystamy z pomocy członków rodziny. Staramy się urozmaicać dziecku ćwiczenia, by nie stały się monotonne.
WAŻNE
Usprawnianie zmysłów niezbędne do osiągnięcia umiejętności mówienia.
Ćwiczmy z dzieckiem równowagę ciała poprzez chodzenie po krawężniku, linii z taśmy na dywanie.
Ćwiczmy stawanie na palcach, utrzymywanie pionizacji ciała.
Ćwiczmy słuch poprzez odtwarzanie rytmów klaśnięć, tupnięć itp.
Ćwiczmy wzrok – książeczki tzw. „wypatrywanki”, szukanie drobnych elementów w pokoju.
Ćwiczmy dotyk – poszukiwanie w piasku skarbów, odkopywanie w pudełku z kaszą małych przedmiotów;
Tor sensoryczny: przygotowanie pudełek z różnymi strukturami: szorstkie szyszki, kwarde kamienie, duża sucha fasola, sypki piasek, piórka, jedwab, rozwinięte nitki wełny, liście, woda. Dziecko po kolei wkłada rączki lub stopy do pudełek.
…………………………………………………………………………………
Szanowni Rodzice,
W okresie świątecznym nie zapominajmy o ćwiczeniach logopedycznych. 🙂
…………………………………………………………………………
Sprawność ręki a rozwój mowy Twojego dziecka
Istotną rolę w rozwoju mowy ma sprawność ręki. Otóż pola ruchowe ręki sąsiadują z polami, które odpowiedzialne są na ruchy narządów mowy. Stymulowanie sprawności motoryki małej, czyli ruchomości ręki, pozytywne wpływa na pracę artykulatorów. Polecamy wprowadzić poniższe ćwiczenia do codziennej rutyny, zarówno u najmłodszych, jak i nieco starszych przedszkolaków.
………………………………………………………………………………………….
Tekst piosenki z zajęć „Musical English”
One, two, three, four five
One, two, three, four, five,
Once I caught a fish alive,
Six, seven, eight, nine, ten,
Then I let it go again.
Why did you let it go?
Because it bit my finger so.
Which finger did it bite?
This little finger on my right.
………………………………………………………………………………………….
Wyliczanki i rymowanki na jesienne popołudnia
Co dają nam takie proste zabawy w rymy, rymowanki ,wyliczanki ? Dobre podstawy pod dalszą naukę języka ponieważ :
- ćwiczą pamięć dziecka, są krótkie zatem dają się łatwo zapamiętać;
- rozwijają inteligencję językową – dzieci poszerzają swoje słownictwo, zaczynają rozumieć, na czym polega pojęcie rymu; dzieci mogą same układać rymy;
- inteligencję muzyczną; doskonale wykształcają w dziecku poczucie rytmu; można wystukiwać, wyklaskiwać rymy;
- w trakcie zabaw z rymowankami, budujemy wspólną więź z dzieckiem, ma ono wówczas rodzica tylko dla siebie;
- rymowanki, wierszyki poszerzają wiedzę z różnych dziedzin.
Baloniku mój malutki
Baloniku mój malutki, Rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach, Przebrał miarę – no i trach!
Ele mele – zjedz morele
Ele mele – zjedz morele. Bingo, bango – wcinaj mango. Pomarańcza z marakują do zabawy się szykują. I cytryny i banany, Będzie ubaw niesłychany!
Idzie myszka do braciszka
Idzie myszka do braciszka. Tu zajrzała, tu wskoczyła, A na koniec TAM się skryła!
Koziołek Matołek, tęga głowa
Koziołek Matołek, tęga głowa, szedł przez las do Pacanowa. Za nim Sindbad z Muminkami podążali rowerami, a Uszatek z Kolargolem na piechotę szli przez pole.
Na ulicy Reja
Na ulicy Reja złapano złodzieja, a ten złodziej był czarodziej i powiedział tak: raz, dwa, trzy, wypadasz ty!
Twinkle, twinkle, little star
Twinkle, twinkle, little star, how I wonder what you are. Up above the world so high, like a diamond in the sky. Twinkle, twinkle, little star, how I wonder what you are.
Yankee Doodle
Yankee Doodle came to town, riding on a pony; he stuck a feather in his cap and called it macaroni.
………………………………………………………………………………………….
„Znam zasady bezpieczeństwa”
Wiersz na temat zasad bezpieczeństwa. W zależności od wieku oraz możliwości dziecka, proszę postarać się nauczyć go fragmentów wiersza na pamięć, ze szczególnym uwzględnieniem numeru alarmowego 112. Zajęcia o bezpieczeństwie odbędą się we wtorek 22 października 2019 r. o godzinie 11.00.
………………………………………………………………………………………..
ĆWICZENIA RÓŻNICOWANIA PRAWEJ I LEWEJ STRONY CIAŁA
Intensywnie teraz ćwiczymy różnicowanie lewej i prawej strony ciała. Proponujemy w domu oznaczać prawą dłoń np. gumką do włosów, pieczątką, kropką na dłoni.
Ćwiczyć:
– pokaz swoją prawą rękę, nogę, ucho, oko itp.
– pokaż prawą rękę, nogę, oko, ucho np. Misia
– pokaż … u mamy, taty itp.
– podaj prawą ręką.
Dodatkowo zadania, jak te poniżej.
W razie pytań, jesteśmy